Har du spørsmål om fiberinstallasjonen din fra oss?

Her har vi samlet svar på de vanligste spørsmålene vi får fra både boligeiere og beboere i områdene der BraCom bygger og installerer fibernett.

 

Hva er fibernett?

Fibernett er internett levert via tynne glassfiberkabler som sender data med lysets hastighet. Det gir langt bedre ytelse enn tradisjonelle kobberkabler med lynrask, stabil og pålitelig forbindelse. Perfekt for streaming, gaming, hjemmekontor og smarthus.

 

Hvilke internettleverandører jobber dere for?

BraCom bygger og installerer fibernett på vegne av Telenor og GlobalConnect. Hvilken leverandør du får avhenger av hvem som tilbyr fiber i ditt område.

 

Hva gjør BraCom?

Vi er entreprenøren som står for selve utbygging av nye fiberfelt, samt tilhørende installasjoner – fra planlegging, til graving og trekking av rør og fiberkabler til montering av utstyr innvendig i boligen.

 

Hva er månedsprisen på abonnementet mitt?

Grunnet EU sitt GDPR-regelverk og kontrakten din med internettleverandør har ikke BraCom innsyn i avtalene mellom kunde og internettleverandør. Det eneste vi har informasjon om er navn, adresse, telefonnummer, mailadresse og hvilket utstyr du har bestilt. Dersom du har spørsmål vedrørende avtalen din med en av samarbeidspartnerne våre må du ta kontakt med de direkte.

 

Hvordan vet jeg om jeg får fiber der jeg bor?

Du kan sjekke dekning ved å søke på adressen din på nettsidene til aktuelle internettleverandører. Dersom fiber ikke er tilgjengelig i ditt område enda, vil du få informasjon fra internettleverandøren når området ditt står for tur.

 

Må jeg grave på egen eiendom selv?

BraCom graver frem til tomtegrensen. Hva som skjer videre inn til huset varierer – i noen tilfeller utfører vi inngravingen, i andre tilfeller må huseier stå for dette selv. Er du usikker, anbefaler vi at du tar kontakt med din internettleverandør eller oss for avklaring.

 

Hvor lang tid tar installasjonen?

Installasjonen i boligen tar som regel 1–2 timer, avhengig av hvor lang inngraving er og grunnforhold på tomten din. Hele utbyggingen i et område kan ta alt fra noen uker til flere måneder, avhengig av grunnforhold, tillatelser, søknadsprosesser og værforhold.

 

Må jeg være hjemme under installasjonen?

Ja, vi trenger tilgang til boligen når hjemmesentralen monteres innendørs. Du kan selv velge hvem som er til stede – deg selv, et familiemedlem eller en annen representant.

 

Hvor plasseres hjemmesentralen (modemet)?

Hjemmesentralen monteres vanligvis på innsiden av ytterveggen der fiberen føres inn. Har du eksisterende trekkerør, for eksempel til teknisk rom eller svakstrømskap kan vi ofte bruke disse. Vi finner sammen en løsning som både er diskret og praktisk, og som sørger for lynrask fiber med god dekning i hele boligen.

 

Kan jeg bestemme hvor fiberen kommer inn i huset?

I utgangspunktet skal korteste vei fra rørdroppet brukes for å komme inn i bolig.  Du kan komme med ønsker under installasjonen, så finner vi den beste tekniske og estetiske løsningen.

 

Hva skjer etter at fiberen er installert?

Når installasjonen er fullført, aktiveres linjen av din internettleverandør. Ønsker du å utsette aktiveringen – for eksempel på grunn av bindingstid i nåværende avtale må dette avtales med leverandøren, slik at du slipper å bli fakturert både av gammel og ny internettleverandør.

 

Hvem kontakter jeg hvis noe ikke fungerer?

Det avhenger av hva problemet gjelder. Ta gjerne kontakt med oss først – dersom feilen ligger utenfor vårt ansvarsområde, setter vi deg over til internettleverandøren din.

 

Hva skjer hvis det må graves i hagen min?

Vi gjør alltid vårt beste for å begrense inngrep på eiendommen og rydder opp etter oss. Våre fagfolk legger stor vekt på kundetilfredshet og nøyaktighet – ofte vil du knapt kunne se at det er gravd i etterkant.

 

Legger dere kabler over bakken?

Vi installerer fiber både i bakken og i luft. Nedgraving av fiber er mest vanlig, men i enkelte tilfeller føres kabelen via stolpe og inn til husveggen.

 

Kan jeg få flere uttak i huset?

Ja. Kontakt oss gjerne på e-post for et tilbud.

 

Hvorfor velge fiber fremfor 5G eller trådløst bredbånd?

Fiber gir høyest hastighet, lavest forsinkelse og påvirkes svært sjelden av vær eller belastning. Det er den mest stabile og fremtidsrettede internettløsningen som finnes.

 

Trenger du hjelp eller har spørsmål?

Ta gjerne kontakt med oss dersom du lurer på noe i forbindelse med fiberutbygging i ditt område.
Vi hjelper deg trygt på nett – fra første spadetak til ferdig installasjon.

 

Telefon: 67 80 00 01
Mail: kundeservice@bracom.no

Phone

Ring oss+47 67 80 00 01

Pin

Besøk ossMaridalsveien 323, 0872 Oslo

    Kontakt oss