I dagens digitale hverdag er raskt og stabilt internett ikke lenger bare en luksus – det er en ren nødvendighet. Uavhengig av om det måtte være hjemmekontor, streaming, gaming eller smarthus-tjenester er fiber det overlegne valget for å sikre seg morgendagens nettverksløsning.
Men hva skjer egentlig når du bestiller fibernett? Hvordan foregår selve installasjonen?
I denne artikkelen tar vi deg gjennom nettopp dette – trinn for trinn – fra bestillingen og til du er på nett med lynrask fiber fra en av våre internettleverandører.
1. Bestilling og bekreftelse
Alt starter med at du bestiller en fiberlinje fra Telenor eller GlobalConnect. Når bestillingen er registrert, mottar du en bekreftelse og informasjon om hva som skjer fremover.
Vi jobber deretter med planarbeidet for bestillingen din, sjekker hvor eksisterende fiberrør går, og hvilke alternativer vi har for fibertilknytning til boligen din. Det vil typisk være via en kabel i bakken eller kabel hengende inn fra stolpe.
2. Planlegging og kontakt med kunde
Avhengig av avtalen med internettleverandør vil det i noen tilfeller være du som kunde som selv står ansvarlig for å grave ned fiberkabelen til husvegg. Du vil i dette tilfellet bli kontaktet av en av våre kunderådgivere for å diskutere når du kan få gjennomført egeninnsatsen, slik at vi kan bli enige om et tidspunkt for å komme å installere utstyret. Vi vil også gi råd og veiledning, samt svare på spørsmål du måtte ha.
Om man derimot har inkludert inngraving i avtalen eller ønsker å motta tilbud om nedgraving av rør, vil vi ta kontakt med deg for å høre om løsning. Under dette steget:
• Kartlegger vi hvor fiberen skal føres inn på eiendommen
• Diskuterer vi praktiske forhold som graving, kabeltrasé og plassering av utstyr inne i boligen
• Gir vi råd og svar på spørsmål – det er viktig for oss at du er trygg gjennom hele prosessen.
3. Graving og fremføring av fiber til tomtegrensen
Dersom det ikke allerede ligger en fiberkabel frem til eiendommen din, starter vi med å trekke kabel fra nærmeste tilknytningspunkt. Dette innebærer:
• Graving i gate, fortau eller grøfting på tomten, avhengig av hva som er avtalt.
• I noen tilfeller benytter vi eksisterende trekkrør eller luftstrekk.
• Vi tilrettelegger alltid for minst mulig inngrep i hage og omgivelser – og rydder etter oss. Med moderne teknologi er det ofte svært små inngrep som må til, og ofte så små at de ikke kan ses i det hele tatt.
4. Fremføring fra tomtegrense til husvegg
Når fiberkabelen er fremme ved eiendommen din, fortsetter enten du som kunde eller BraCom med å føre kabelen frem til husveggen. Dette kan gjøres ved:
• Graving over plen, trekking gjennom eksisterende trekkerør, legge kabel under belegningsstein eller via veggmontert kabel.
• Borring av hull i yttervegg på et egnet sted, som avtalt med deg i forkant.
På utsiden av veggen monterer vi en liten skjøteboks, hvor fiberkabelen blir trukket inn til hjemmesentralen din.
5. Installasjon innendørs
Etter at kabelen er ført inn i boligen, installerer vår tekniker hjemmesentralen din og ev. annet utstyr fra bestillingen og sørger for at du har lynrask fiber i verdensklasse i hele boligen.
Våre teknikere sørger for å teste linjen, kontrollere hastighet og sikre at alt fungerer som det skal.
6. Du er online – og vi følger opp
Når alt er på plass, er det bare å surfe i vei! Du vil få informasjon om hvordan du administrerer abonnementet ditt, samt brukernavn og passord til trådløst nett, dersom vi leverer ruter.
Skulle du ha behov for hjelp i ettertid, er både internettleverandøren din og BraCom’s kundeservice alltid tilgjengelig – enten det gjelder dekning, utstyr eller tekniske spørsmål.
Hvor lang tid tar det?
En komplett installasjon kan ta alt fra noen få timer til flere uker, avhengig av:
• Om det må graves i området.
• Værforhold og grunnforhold.
• Tilgang til boligen.
• Kommunale godkjenninger.
• Grunnrettsavtaler fra nabo(er)
Vi gjør alltid vårt beste for å gjennomføre installasjonen så raskt og smidig som mulig, og sørger for at du som kunde alltid skal være oppdatert på leveransen og tidsaspektet for installasjon til deg.
Er du klar for fiber?
Å få fiber til huset er en investering i både komfort, funksjonalitet og fremtidig verdi. Med Bracom får du en trygg og effektiv installasjon – levert av folk som bryr seg.
Kontakt oss i dag på telefon 67 80 00 01 eller kundeservice@bracom.no.